Étterem keresése
Válogass Magyarország legjobb éttermei között és élvezd az élményeket!
Név:
Település:
Konyha:
Árkategória:
Michelin minősítes:

Átalakul a Gault Millau Étteremkalauz

Jövőre már a teljes közép-európai régióról egy közös kiadvány jelenik meg

A változás lehetséges okait, hátterét, a magyar képviselet szerepvállalást gondoltuk végig

Szerző: FineGuide.hu | info@fineguide.hu
A kép illusztráció (forrás: PixaBay)
A magyar gasztronómiai viszonyok átrendeződése
A változásokat legjobban, legobjektívebben Csíki Sándor foglalta össze blogján, a Food and Wine-on. Ha a cikkre kíváncsi, kattintson erre a linkre.

Gault Millau 2012-2017



A magyar kiadás 2012-ben jelent meg először, a szintén a Magyar Gasztronómiai Egyesület által, az Alexandra Kiadóval közösen elindított Alexandra étterem kalauzra építve, de a nemzetközi brandre váltva. 5 év alatt négyszer jelent meg, tartalmában folyamatosan bővülve, szálláshelyekkel, pincészetekkel és street food helyekkel is kiegészítve a folyamat során.

Az étteremkritikák a Gault&Millau sztenderdeknek megfelelően szövegesek, részletesek, a minőségi alapanyagokat, a kiszolgálást, az elkészítését és a körülményeket is vizsgálva, ami igazi hiánypótló, egyben meghatározó, iránymutató kiadványt jelentett az elmúlt fél évtizedben.

Az igények átalakulása: digitalizáció



A GM kalauz egy viszonylag vaskos, hordozhatóságát tekintve közepesen kezelhető könyv, ami napjainkban, amikor a fiatal és idősebb generáció és szélessávú internettel, nagy kijelzős mobiltelefonokkal és táblagépekkel intézi mindennapi ügyeit, bizony idejét múlt konstrukció. Azt gondoljuk, hogy a kiadvány nyomtatott formában is átalakításra érett, illetve várjuk, feltételezzük, hogy App (okostelefon/tablet alkalmazás) formájában is elérhetővé kell tenni, mert az ajánló/elemező tartalom így sokkal jobban rendelkezésre áll utazás, étteremválasztás, étteremkeresés esetén. Ráadásul aki kifizeti a könyv árát, az kifizeti a díjat az app-ért vagy az abban letölthető tartalomért is (összehasonlításul a Michelin Guide főbb országonként 15 eurós áron elérhető az app store-okben).

Piaci viszonyok



Nem kell piaci szakértőnek, közgazdásznak lenni, hogy tudjuk, Magyarország önmagában nem elegendő méretű piaci egy franchise díj megfizetésére, fenntartására, de akár a nyomtatás, a kiadás költségeire vagy a fent említett szoftveres fejlesztésre. Az étterem, szálloda, borászat látogatók jelentős része turista, akinek angol nyelvű tartalom, felület szükséges, nem egy helyi nyelven kiadott kalauz. Ugyanakkor teljes Közép-Európa, benne a kontinens második legynagyobb piaca, Lengyelország, illetve a külföldi utazók számára (akik gyakran körutazás során járják végig a releváns országokat) egy átfogó, nemzetközi kereteket biztosító, széleskörű anyag bizony jelentős potenciálokat, üzleti lehetőségeket rejt, akár komolyabb befektetésekre is.

Érdekek, szerepek



Időközben a hazai gasztronómia szakértői-befektetői viszonyai is átalakulóban vannak. Széll Tamás Bocuse D'or győzelme, illetve az európai döntő megrendezése megmozdította, átalakította a 2008-2010-től megszilárduló kereteket, viszonyokat. Nem megkerülhető, hogy a vezető, közvélemény formáló szereplők mindegyike karakteres, "nehéz", sajátos személyiséggel rendelkező ember, akik az közös célok mentén rövidebb-hosszabb ideig saját érdekeit képes félretenni, de a vendéglátás kemény szakma, amiben pillanatok alatt lehet elveszíteni jelentős összegeket, azaz a döntések mögött elsősorban a profit a motiváció. A Magyar Gasztronómiai Egyesült (MGE), benne Molnár B Tamás, valamint a vele szakító, a Pannon Gasztronómiai Akadémiát megalapító szereplők most külön úton járnak, ahogy korábban a monolitikus Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség és az MGE elkülönülése volt jellemző. Reméljük, hogy most nem az acsarkodás, hanem a konstruktív saját út lesz az irány, ami majd közeledik egymáshoz középtávon. Így mindenképpen jó, hogy a GM kalauz egy magasabb szintre kerülve eltávolodik a helyi szereplőktől, ezzel lezárva a személyeskedés magyaros divatjának lehetőségét egy neves gasztronómiai brand körül.

Mit várunk 2018-tól?



Egy olyan közép-európai Gault&Millau étteremkalauzt, ami ugyan angolul van, de monitorozza hazánk teljes egészét és digitális eszközökre is elérhető - tartalmilag pedig olyan képet ad, ami segíti nem csak a hazai szakma, de magyar éttermi kultúra és fogyasztás fejlődését.

comments powered by Disqus